torsdag 18 september 2008

Brand i Eurotunneln igen!

I förra veckan kunde vi läsa om att det återigen brunnit i Eurotunneln. Det var tredje gången sedan tunneln öppnade 1994. Efter den stora branden 1996 så utfördes försök för att skydda tågen. Vi tog fram en lösning vilken bevisades vara tillfredställande i fullskaliga brandtester och ett kontrakt utformades. Det var bara ett problem, Eurotunneln ville ha de intelektuella rättigheterna till systemet och det var något som vår dåvarande ägare inte kunde gå med på så kontraktet revs upp. Efter det så letade man vidare efter en annan aktör som med de parametrar, som vi kommit fram till vid testerna, skulle kunna utföra installationen. Även denna gång misslyckades detta eftersom även denna aktör inte ville gå med på att avskriva sig rättigheterna för den tekniska lösningen. Till slut så ryktades det att Aquasys hade skyddat Eurotunneln men med tanke på att det brunnit två gånger sedan dess så verkar detta inte vara särskilt troligt.

Nu kom även ett utalande från Alan Brinson European Fire Sprinkler Network

Many of you will have heard about the fire in the Channel Tunnel on Thursday. This is the third fire to have closed the tunnel since it opened in 1994. Today, three days later, one bore is open and there is claimed to be a service operating at 1/3 capacity. It could be some time before full capacity is restored.

From news reports it appears that the fire began in the brakes of a truck but this has yet to be confirmed. What we do know is that the freight train was not fitted with a fire suppression system. We also know that several years ago a water mist fire suppression system was designed and passed a series of fire tests for Eurotunnel but it was never installed. Had this system been present it is unlikely that one bore of the tunnel would be closed today.


Så vi får se om det kommer att bli nya diskussioner och då framförallt vem som kommer att äga rättigheterna till systemet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerande film!
/Fredrik PneTek AB

Han sa...

Pumparna ger totalt 4800lpm vid 140bar så det blir ordentligt dimmigt.